100619

Denna dag går till historien av många olika anledningar. För egen del därför att jag suttit bänkad framför en SVTs sändning i ungefär tio timmar. Jag kan inte komma ihåg att jag någon gång gjort det tidigare i lika utstäckning. Jag har haft flyktigt sällskap, bortsett från vykortet på kungligheterna, kaffekoppen och de goda pralinerna á la Victoria och Daniel.

Det kungliga bröllopet. Så kungligt. Så fantastiskt. Så vackert. Vid detta lag har väl de flesta svenskar sett en eller annan sekvens från delar av spektaklet, så det finns ju egentligen ingen anledning för mig att göra en sammanfattning. Men dock. Hon är ju så vacker. Ögonen lyser ju värre än på ett tecknat rådjur och liksom fångar magi. Victoria är klassisk. Går aldrig över gränsen, utan håller sig till det tidlösa. Jämt. Klänningen. Kamédiademet och spetsslöjan. Det enda trista var buketten. Den var tråkig. Daniel var ju klassisk han också. Vad annars? Mitt enda frågtecken är varför han valde att bära glasögon, då han bevisligen också använder linser. En miss. Läste förresten att Victorias skor är inklädda i brudklänningens tyg. Betyder det att de sitter fast? Please. Hoppas Daniel är medveten om det innan mörkret sänker sig över Haga. Nåväl. Vigseln var ju vacker som bara den, och When you tell the world you're mine lär ju bli en riktig bröllopsdänga.

Kortegen, båtturen och slutligen, intåget till slottet gick ju smärtfritt. Jag la dock märke till några intressanta detaljer. Som. De stackars kostymprydda SÄPO-agenterna som sprang för brinnande livet bredvid kortegen där de nygifta lyckligt vinkade med den typiska vickade handleden. Lustigt. Eller vad sägs om matroserna som såg ut att göra sig ett med fartygens segel? Inte bekvämt att stå i givakt i fem graders lutning, styrbord. En annan sak som är intressant är ju alla gäster. Det verkar ju ha färdats från jordens alla hörn. Men trots att de rest långt såg de fräscha ut. Annat är det med de som bor några tunnelbanestationer bort. Kungens systrar. De kan ju tyvärr inte skylla på jet lag. Om det vore så väl. Nu ska jag inte dra alla över en kam, men sammanfattningsvis så tror jag att en långärmad klänning hade gjort sig bättre på en gammal kropp. Övrigt. Prinsessan Madeleine är utan tvekan söt. Men jag tror hon känner sig snuvad på sitt eget bröllop. Prins Carl Philip är inte lika snygg som tidigare. Synd. Norges Haakon och Mette Marit ser ju ut att vara hur härligt som helst, deras karaktärer skulle lätt passa in i Desperate Housewives. Prins Albert av Monaco har fått sig en riktig böna och måste bero på pengarna. Drottning Margrethe av Danmark påminde om en levande prinsesstårta, men var vacker ändå. Och det är ju en bedrift i sig. Mona Sahlin valde en bättre klänning än gårdagens krossade sammetshistoria. Jesus, han hon ingen stylist? Slutligen. Westlings familj. De ser liksom lite bleka ut i jämförelse med alla andra kungligheter. Men de blir väl bättre med åren.

Nej, nu ska tårtan skäras. Den ska enligt säkra källor vara ungefär sju våningar hög. Det kan jag inte missa.


Kommentarer
Postat av: Temavecka i Pilträsk

Klä ut oss i vackra klänningar, hålla långa tal och hålla oss från att gå på toa en HEL dag! Samt dricka fyra sorters vin, äta tre-fem rätter och som sagt... inte gå på toa.

2010-06-20 @ 11:56:52
URL: http://nanahope.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0