100617

För en stund sedan åt jag en kulinarisk rabarberpaj. Himmelskt god! Vet inte om det var mitt undermedvetna som fick mig att gå ut och skärna några stänger från min odling. Precis när pajen var klar och hade svalnat fick vi nämligen besök av Petter och Erika. Emil och Maria anslöt också. Trevligt! Den knäckiga rabarberpajen får fem kockmössor av fem möjliga!

500 g rabarber
150 g margarin
0,5 dl sirap
1 dl vispgrädde
2 dl mjöl
2,5 dl havregryn
1 tsk bakpulver
2 dl socker

Sätt ugnen på 175. Skär rabarberstängerna i småbitar och lägg dem i en ungsform. Strö på lite socker. Smält margarinet och vispa ihop med sirap och grädde. Dra av kastrullen från plattan. Blanda i resten av ingredienserna och häll fyllningen över rabarberna. Grädda i 25-30 minuter tills ytan är lite knäckig. Servera med vaniljvisp. Snabbt, stiligt och simpelt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0