100606

Nu kan jag andas ut. Igår döptes Levi i Faderns, Sonens och den heliga Andens namn. Jag har varit nervös i flera dagar. Totalt i onödan. Ceremonin tog ungefär 30 minuter och endast de närmaste var bjudna. Föräldrar, syskon och mor- och farföräldrar. Med andra ord bara känt folk. Men ändå. Prästen Anna-Karin är en kul typ. Lättsam, positiv och glad. Vanlig. Helt underbar. Hon skötte sig med bravur. Kanske inte så konstigt med tanke på att hon genomfört ett och annat dop. Levi var exemplarisk trots att han var klädd i klänning. Inte ett enda ljud. Log då och då och fingrade med sina små händer. Blev extra nyfiken när han vändes på rygg och vattnet sköljdes över håret. Fina Ella var så duktig och hällde upp dopvattnet, torkade Levis man och tände dopljuset. Så söt. Själv bet jag mig i tandköttet för att hålla tårarna borta när fröken Thorngren pratade om vattnet som färdats lång väg för detta dop. Och när Ingegerd med sin otroligt vackra röst sjöng Handens fem fingrar. Då blev det jobbigt. Och inte bara för mig, Levis fastrar tjöt med i bänken. Otroligt fint, alltihop. Vi är jättenöjda!

Efter kyrkan drog vi vidare till Konstgården där vi käkade smörgåstårta, marängtårta och fika. Och kaffe. Här måste jag passa på att ge mig själv en eloge. Porslinet som fanns på stället räckte inte. Och jag är inte så förtjust i udda dukningar vid speciella tillfällen. Men, samlare som jag är så är jag stolt ägare av ett större parti porslin med symbol DUF. De ungas förbund, EFS första ungdomsförbund som bildades 1902. Kyrkporslin. Det prydde den vita pappersduken tillsammans med prickiga servetter i ljusblått, termosar i pastell, klara ljuslyktor och levande blommor. Fint och enkelt. Att termosen och servetten matchade klockrent är det förmodligen bara jag som noterade, men den vetskapen räcker. Mätta och mycket belåtna hade vi avslutat det hela, städat lokalen och checkat ut runt 17.30. Effektivt!

Idag har jag känt en så stor tacksamhet till alla runt omkring oss. Alla som tycker om oss, hjälper till och bara finns. Det känns så skönt i hjärtat.

Du vet väl om att du är värdefull. Att du är viktig här och nu. Att du är älskad för din egen skull. För ingen annan är som du.


Kommentarer
Postat av: Adela

Tack Anna och Johan för vi fick vara med om Levis dop,vackert var allt,och roligt få träffa din rara mormor som du pratar så om,ja allt och alla var trevligt Tack

2010-06-06 @ 22:15:22
Postat av: Anna

Tack själv! För all hjälp med tårta, kaffe och allmän koll. Och grattis på bröllopsdagen! :)

2010-06-06 @ 22:16:22
URL: http://attiotrenollettnollfem.blogg.se/
Postat av: agneta

Tack för ett så vackert dop, så fina psalmer, så fin sång och fram för allt så vackert barn med så fina namn.Trevlig stund med fika och dom närmaste släktingarna till Levi. Vi är så evigt tacksamma för den fina dopdagen som vi kan lägga till i minnet och aldrig glömma.

2010-06-06 @ 22:19:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0