100218

Ok. Sveriges statsskick regleras av de fyra grundlagarna. Regeringsformen, tryckfrihetsförordningen, yttrandefrihetsgrundlagen och successionsordningen. Yttrandefrihetsgrundlagen innebär att alla svenskar har rätt att uttrycka sina åsikter, tankar och känslor. Det är jättebra. Tack för det, Sverige, nu kan jag brodera ut mina funderingar utan att frukta giljotinen. Förhoppningsvis.

Sedan jag blev gravid så har jag surfat omkring på en hel drös bloggar som handlat om andras graviditeter, förlossningar, blöjtester och amningsfilosofier. Varje gång har det slagit mig. Det verkar som att de flesta nyblivna mammor tappar bort sig själva. Identifierar sig själva som mammor. Mammor, inget mer. Missförstå mig inte. Självklart ska man ta sin roll som förälder på allvar och barnet kommer naturligtvis alltid i första hand. Men för den skull tycker jag inte att allt annat måste ta ett steg tillbaka. Bara för att jag nu blivit mamma till Levi vill jag inte identifieras som enbart mamma till Levi. Nej, jag vill fortfarande vara Anna med lockigt hår, yrvädret som pratar fort och osammanhängande. Ibland, eller oftast. Som är snabb som en jordekkorre, har humor och lätt till skratt. Min blogg kommer till stor del nu att handla om Levi. Han är ju det bästa som har hänt mig. Absolut. Men mitt bland alla blöjbyten, fikastunder, skrik och sömnlösa nätter (skrik och vakna nätter har jag ännu inte varit med om, men de kommer väl), så finns Anna kvar. Och jag har många funderingar och åsikter. Kom ihåg det.


Kommentarer
Postat av: Johanna Undersåte

Och regeringen utfärdade en förordning ty den lilla krullhåriga kvinnans ord skulle icke förringas, ty hon, som genom sin härkomst, hörde till Lennarts hus, skulle över världen sprida sin sanning. I hennes församling tiger ingen kvinna, i hennes församling tiger åhörarna. Mer makt åt Anna vår befriare. (Sorry, jag råkade blanda in Astrid Lindgren, men det passade ju så bra!!)

2010-02-18 @ 22:31:10
URL: http://nanahope.blogg.se/
Postat av: Flies

Anna, been there done that...tycker verkligen att man ska bara få vara Liza nån gång och inte bara "mamma". Det är så himla viktigt att man inte tappar bort sig i detta träsk med allt som hör till.

Personligen tycker jag att man blir en bättre mamma om kan släppa tyglarna nån gång då och då.

Oj, detta kändes tjorvigt...hoppas du fattar vart jag vill komma :)

2010-02-19 @ 11:22:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0