120706

Jag förvånar mig själv. Det är 18 veckor kvar till leverans av bebis. Jag har inte införskaffat någonting. Varken pinal, plagg eller pryl. Olikt mig. Jag har spanat på munderingar i små storlekar och suktat efter sängkläder till vaggan som pappa snickrade ihop till min egen födelse. Ögonen vilar längst på äppelmönster och världskartor, ränder och klara färger. Ser framför mig hur den barnvagn i pastell som mamma låg i som barn används som sovplats under dagarna. Generationer i tiden. Bäddad i fint fluff. Gillar det. Längre än så har jag inte kommit. Visioner ska i och för sig inte underskattas. Vi spekulerar i namnfrågan men är inte överens. Det är svårt. Men. När mästerverket entrar dagsljuset och mitt välsignade tillstånd övergår till objekt för träningscenter, då vill jag vara förberedd. Så. De nominerade är:

 

Elia, efter Elia i Bibeln som är en av de stora profeterna i Gamla Testamentet. Betyder Herren är Gud. Känns stabilt och tryggt. Och ovanligt. Klippa. Levi och Elia. Bra kombo.

 

Lilly, efter min farmor. Kan komma från det engelska ordet för lilja, som symboliserar oskuld och renhet. Min farmor var en mycket liten glasögonburen kvinna med gott hjärta och stor tro på Gud. Farmor kokade palt av högsta kvalitet. Helt enkelt en god förebild.

 

Ruth, efter Rut i Bibeln. Osäker betydelse, ex vänskap, medkänsla och herdinna. ... För jag vill gå dit du går och bo där du bor. Ditt folk ska vara mitt folk, och din Gud ska vara min Gud. Rut 1:16. Den kvinnliga varianten av Krut. Förknippar namnet med sanning.

 

Märta, efter Adelas mamma. Betyder pärla eller juvel. Rimmar dock på fjärta och ärta, där det senare kan förknippas med ärtig. Hej, 1990-tal! Känns positivt och glatt. Det diggar jag!

 

Britta, efter min mamma. Betyder den höga. Jag vill att mamma ska finnas med på ett hörn in i nästa generation. En himmelbit. Så Britta i andranamn blir det med säkerhet om det nu är en liten tös. Påminner mig om ordning och reda och att man måste ta vara på och uppleva livet här och nu.

 

Barnet ska ha tre namn. Ogillar korta avhuggna personbeskrivningar, det ska vara ljuvligt komponerade toner. Johan röstar på Lilly precis som när vi väntade Levi. Jag är lite skeptiskt. Rädd för att vi kommer säga Levy och Lilli. Därför lägger jag mitt förseglade kuvert i lådan märkt Ruth. Men velar lite hit och dit. Och om det är en pojke. Ja. Då har jag ju bara ett förslag. Elia. Så. Tips mottages tacksamt! Tills dess är det Choco Moment som gäller.


Kommentarer
Postat av: Chokos faster

Lasse, Sven eller Elmer
Vivi, Majken eller Gullan

Eller varför inte Job eller Annikki?

2012-07-06 @ 17:31:33
URL: http://nanahope.blogg.se
Postat av: Anna B

Alicia heter Ruth i andranamn! Så fint.

2012-07-06 @ 20:07:02
Postat av: camilla

Ellen heter oxå Ruth i andranamn.. :-)

2012-07-06 @ 21:14:30
Postat av: Cillan

Jag tycker Ruth är jätte fint. Där lägger jag min röst.
Pojknamnet har du redan, varför krångla till det med fler förslag när du redan har ett jätte fint på hyllan. Elia.

2012-07-07 @ 09:06:55
URL: http://challstrom.blogspot.com
Postat av: Svärmor/Farmor

Tycker förstås att Märta är så fint efter min mormor som var godheten själv och lite riv i om det behövdes.
Jag och mamma heter Lilian i andranamn, förslagsvis. Men du har ju så många förslag själv när det gäller flicknamn. Det är ju dags för en flicka nu, men det kan bli en pojke och då tycker jag som Cillan varför krångla till det. Elia är fint och gärna Axel i andranamn. Nu kanske någon tycker att det var då en självisk svärmor Anna har, men du bad om förslag och du fick dom. Kram

2012-07-07 @ 12:57:46
Postat av: Svärmor/Farmor

Glömde säga att jag har köpt ett par röda söta Converse(hur det nu stavas)till den vi nu väntar på. . Pojkar kan väl också ha rött?? Men jag har köpt grönt garn och ska försöka virka ett par själv. Det är ju så kul varje gång det kommer ett nytt barnbarn.

2012-07-07 @ 13:07:06
Postat av: Frida

Fint Anna. Jag snyftar lite när jag läser för du skriver så bra. Skyller på PMS men måste erkänna att jag blivit oroväckande känslig för ord. Och dina ord är bra. Thumbs up!

2012-07-09 @ 14:06:51
URL: http://fridasandman.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0