110119

Med motiveringen För sin uppfinningsrikedom och envishet, för sin vilja att hitta lösningar som inneburit att han trots sitt handikapp kunnat tävla mot, och besegra, de allra främsta i sin sport, fick Mats Öhman under stående ovationer, tidigare i veckan ta emot Sportspegelnpriset på Svenska Idrottsgalan. Priset har delats ut i nio år och är en hyllning till någon av alla de fantastiska personligheter som programmet Sportspegeln möter under ett år. Med andra ord behöver man inte vara insatt i motorsport eller ha en titel inom atomfysik för att förstå att det är en ära att bli utsedd. Den rörda pristagaren avslutade med Det är en stor ära och ni ska veta att när jag sitter i den där bilen så känns det som om mina händer och fötter fungerar som förr. Inte ett öga torrt.

Hur som haver. Trots Piteå-Tidningens brist på intresse för vår kommun så hade jag ändå en förhoppning om ett stort och fancy reportage om kungen av bilsport. Med ljuset riktat på honom och den drivna resa som han gjort inom sitt intresse. Uppmärksamhet. Vad möts jag av? Rubriken Magnus och Joakim årets idrottsledare. Nog är det väl ändå märkvärdigt! Nu menar jag inte att Magnus Ingesson och Joakim Abrahamsson på något vis inte är värda sitt pris. Absolut inte. Sverige har fantastiska skidåkare som presterar i världsklass. Bravo. Men naturligtvis vinklar reportern Staffan E Johansson hela texten till fördel Piteå. Som läsare får jag veta att Abrahamssom fortfarande är förbundskapten för herrarna medan Ingesson är personlig tränare för några av damerna. Jag får även veta att Ingesson är ny sportchef för Piteå Elit. Precis vad jag ville veta. Dessutom får jag information om att Ingesson spillde delar av efterrätten på sin skjorta och var tvungen att byta. Hoppsan. Utöver det lite runt skidlandslaget, tacktal och bröstspänningar. Sist i texten läser jag En annan norrbottning som uppmärksammades på Idrottsgalan var rallycrossföraren Mats Öhman, från Älvsbyn. Han fick ta emot Sportspegelns pris och hyllades länge av publiken.

Tillåt mig känna avsky för Piteå-Tidningen. Pappersprodukten är en enda hyllning till Piteå. Nu har en person i vår kommun fått en fin utmärkelse och motorsport i allmänhet och bilsport i synnerhet har fått ett stort erkännande. Det uppmärksammas med en mening och ett citat. Dra mig baklänges. Hade det varit en pitebo hade tidningen försetts med en extra bilaga. Inskränkt nyhetsredaktion, check.


Kommentarer
Postat av: Frida

Amen! Kunde inte hålla med dig mer! Galet är ordet.

2011-01-19 @ 14:10:21
URL: http://fridasandman.blogg.se/
Postat av: Anna Gårding

Håller med Frida AMEN! Du lyckas sätta på print det vi diskuterat i fikarummet på morgonen. Kolla in Kuriren istället.

2011-01-19 @ 14:29:57
Postat av: Evelina - Mamma till Meja Lee

FINNS DE? :D Hittade dom på en utländsk sida. Men dom som finns där, är dom likadana och finns i flera färger?

2011-01-19 @ 15:13:38
URL: http://loon.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Alltså, det är en himla bra idé! :O

2011-01-19 @ 15:56:37
URL: http://jenniferjohanssons.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0