111231

Med denna komprimerade årskrönika över speciella händelser 2011 vill jag önska ett gott nytt år!

 

Årets projekt

Skrapa, kitta, maskera. Grunda, måla och måla igen. Avlägsna maskering, skrapa bort rester som hamnat fel och slutligen stugan runt med falu rödfärg för förbättring och förfining. På vinglig stege, i skopa och i skylift. Bland fågelbon med dna från förra seklet, spindlar och en trakasserad blomrabatt. Johannas humor livnärde mig och efter oräkneliga antal timmar gick vi i mål. Det var värt varenda minut av solsting och stela muskler!

 

Årets idé

Kan operation av hallux valgus passa här? Efter utlåtandet Mikke pråblem, fick jag snabbt remiss och inom kort låg jag på britsen med en härlig känsla av bomull i sinnet. Nu, två månader senare är min fot smalare och finare. Framförallt har jag inte ont. One to go! Johan la sig under laserstrålen och med solglasögon och ett ständigt nynnande av Isn’t she lovely, förvandlades han till blek kopia av Steve Wonder. I övrigt har jag inte heller under detta år lyckats klura ut den perfekta affärsidén. Men jag har inte gett upp. Bara inte bestämt mig.

 

Årets resa
Destination arbete. På mitt eget initiativ blev jag inom loppet av några dagar uppsagd och mållös. Känslan var befriande. Luft under vingarna! Med stämningsmusik av Timbuktu löste sig allt, en intervju ledde till ett besked och vidare till ett kontor på brödfabriken. Många bollar, snabba puckar och en ständigt pågående match. Att känna sig på rätt plats är viktigare än man tror. Tro mig.

Årets tillställning
Bröllopet. Hjärtklappning, värmande solstrålar och hybris blandat med tyll, genomtänkta detaljer och en massa kärlek. Planering, röda trådar och nerver som kom smygande. Och försvann. Minnesvärt i alla enkelhet. En stor dag som ligger på topplistan över hjärtenära känslor. Sagan om ringen fick med ens en djupare betydelse.

Årets köp
iPhone och MacBook Pro, även om det senare levererades av en tomte med grötig dialekt. Alla möjligheter och kombinationer med allt som har en gemen av bokstaven i framför sig, genomtänkta förpackningar och stiligt utformade produkter. Men. Logiskt? Inte alltid. 

Årets huvudbry
Skenet av den perfekta familjen med det bekymmersfria livet, konfetti på en måndagkväll och en aldrig sinande doft av nybakta bullar. Är jag med och skapar den? Hoppas inte. Vill inte. Jag vill bara förmedla guldkorn och sandkorn och ur mitt liv. Hur andra uppfattar det är högst individuellt.

Årets bedrift
Denna utmärkelse går till min rara svägerska som efter nästan 40 fullgångna veckor levererade två perfekt skapade flickebarn. Vilma och Ella. Som får hjärtan att smälta, Vistträsk att träda fram i mediabruset och äggstockar att rassla. Stort är också Marcus Hellners VM-guld i sprint och Mats Öhmans Sportspegelnpriset. Att Piteå-Tidningen sedan gjorde att jag hettade och skrev insändare angående det senare, är en annan historia...

Årets hysteri
Att sadla om till väckarklocka, rutiner och dagisschema efter att i ett och ett halvt år levt i en klockfri värld bestående av rosa skimmer, mys och java på dropp. Omställning? Absolut. Saknar jag att vara hemma? Faktiskt inte. Levi trivs bland fina frökar och söta vänner. Och. Mår han bra mår vi bra. En rätt enkel ekvation som tidigare tycktes omöjlig att förstå.

Årets citat
Rött är alltid rätt, enligt mammas fantastiska kusin Maggan. Jag kan bara hålla med.

Årets uttryck
Jag såg två huvuden på skärmen! Ett minnesvärt uttryck av Olle då han direkt efter ultraljudet i ett mycket förvirrat samtal, informerade att de var två små liv i Lisas mage. Levis uppmaning Sätt dä, kvalar givetvis också in, eftersom det är yrvädrets första tvåordsmening. Sist men inte minst. Den stående repliken Jag har sagt upp mig, som både jag, Olle och pappa nyttjat under detta år. Särskilt imponerad är jag över pappa som efter 36 år hos Sveriges största småhustillverkare valde att gå vidare. Hurra!

Årets olycka
I vår lilla bubbla har vi under året varit förskonade från tråkigheter i stort. Lyckligvis. Förändringar har dock skett hos nära och kära. Trist och tråkigt. I ett större perspektiv är nog kärnkraftskatastrofen, den galne norrmannen och alla uppror det som får flest rader i istorieböckerna.

Årets lycka
Tänk att ett litet liv kan påverka hela ens världsbild. Orden räcker inte till. Det måste upplevas. Fantastisk på alla sätt och vis. Även om jag då och då önskar att tålamod gick att köpa på lösvikt. Men. När Levi säger Äik dej och tittar på en med sina stora vackra ögon. Ja. Då smälter hjärtat likt mjukglass en sommardag.

Kommande års förhoppningar
Stående i denna kategori är ju givetvis lycka, välgång och välsignelse. Att vi inom ett halvår har ett renoverat entréplan där fint och funkton samsas. Att vi tar för oss av utbudet i livets godispåse och inte bara litar på tradition och gamla tider. Jag vill inte vakna upp en dag och inse att jag missat poängen i livet. Att jag inte nöjde mig där och då. Som Adele sjunger, You know how the time flies only yesterday was the time of our lives.


Kommentarer
Postat av: Hanna me minin

Vad fort man förtränger saker. Jag fick fundera länge på vad vi haft för målarprojekt ihop... Mehe. Men vackert blev det, och bara grunden blir målad så kommer det att bli så grannt, så grannt!!

2011-12-31 @ 19:41:22
URL: http://nanahope.blogg.se/
Postat av: Å igen...

Du glömde den numera klassiska ( nasalt):" i ha nao å jära ve å ita opp panschaon..,"

2012-01-01 @ 08:55:52
URL: http://nanahope.blogg.se/
Postat av: Rebecca S

Åh, jag säger det igen om jag sagt det förut (det tål att sägas om och om igen). Du är så fantastiskt finurlig med ord, på att vrida och vända bokstäver. Du får en att fnissa ena sekunden för att sedan förundras över en helt briljant liknelse eller ett uttryck man önskar att man kommit på själv! Sedan tåras ögonen i nästa inlägg då du formar fraser så vackra att de var förutbestämda att förklara och beskriva en kärlek till någon av dina närmaste. Anna! Sluta aldrig skriva!!

2012-01-03 @ 09:31:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0