100918

Vi röstade igår, jag och Johan. I Vistträsk. Köade nästan 30 minuter innan det var vår tur att hämta pastellfärgade valsedlar, smyga in bakom en vikvägg av wellpapp och försegla våra kuvert. Överskattat att det ska smygas. Vad spelar det för roll? Nu är det nära val. Spännande! Har sett debatter de senaste dagarna och gjort en och analys av våra partiledare.

Fredrik Reinfeldt
. Slipad. Vass. Skarp. Ser ut som Alfons Åbergs pappa. Lyssnar, betänker och talar lugnt och sansat. Som sagt, skarp. Jag är imponerad. Däremot har Moderaterna trista valaffischer och jag kan inte för mitt liv förstå vitsen med Nya Moderaterna. Nytt är något i nuläget, inte fyra år senare.

Maud Olofsson
. Min favorit i tidigare val. Säga vad man vill om denna rappa bäver, men hon är snabb. Har svar på tal och har ett parti vars mening jag ofta samtycker med. I olika partitester blir jag alltid centerpartist. Alltid. Bra kontrastfärger i trycksakerna.

Jan Björklund
. Jag gillar Björklund. Han känns trovärdig. Ett vettigt parti med vettiga åsikter. Kan öppet proklamera ut att jag röstade på Folkpartiet i riksdagsvalet. Inget att göra hemlighet av.

Göran Hägglund
. En mer mänsklig motsvarighet till Kalle Anka får man leta efter. Hägglund verkar ha humor. En spelvink. Däremot ingen tydlig ledarfigur. Samtycker dock i många frågor. Hippt typsnitt till valkampanjen och roliga valaffischer.

Mona Sahlin
. Står stilla med knäppta händer och blinkar då och då. Det är min bild. Hon är trist och enformig. Pratar i samma tonläge hela tiden. Har ingenting till övers för socialdemokraternas bidragspolitik. Men visserligen är det bra att alla ska med.

Lars Ohly
. Sammanbiten käke, pratar med minimal munrörelse. Dock en bra debattör. Skulle aldrig någonsin få för mig att rösta på Vänsterpartiet. Förresten, såg en look a like på Ica här om dagen. Men. Nej. Han friade väl i direktsändning just då. Kanske.

Maria Wetterstrand
och Peter Eriksson. Wetterstrand är duktig, det ska jag inte sticka under stolen med. Eriksson känns som hämtad från Jägarna. Inte lika vass. Värdelös bensinpolitik och underliga ställningstaganden i andra frågor. Inte min tekopp. Och inte norra Sveriges heller, hoppas jag.

Men egentligen är jag ju inte intresserad av politik.


Kommentarer
Postat av: Marie

Hahah härlig analys:) TACK, jo det kommer att blir kanoners:) Hörru, jag tyckernog att du kan visa lite bilder från ert rum...sådeså! Om du känner att det är privat får du baske mig skaffa en underblogg med lösen;) Kram och tack själv för en kanondag!

2010-09-18 @ 12:27:20
URL: http://lappurlivet

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0