101103

Smärtlindring eller ett jävlar anamma. Vaginalt eller snitt. Blöjor eller tygtrasor. Amning eller ersättning. Märkeskläder eller ta tre, betala för två. Kolik eller nöjd bebis. Vakna nätter eller timmar i sträck av sömn. Hipp vagn eller begagnad från svunna tider. Burkmat eller hemlagat i iskubsstorlek. Hurtiga promenader eller ryggläge i soffan. Tuttinuttstunder eller alldeles för mycket att göra. Egen tid utan sockerbit eller all tid med sockerbit. Lämna bort över natten eller lämna bort en stund på dagen. Eller inte lämna bort alls. Pedagogiskt uttal med överdriven artikulering eller dialekt, som vanligt. Ständigt ett vakande öga eller låta pyret upptäcka själv. Punktligt klockslag för det ena och det andra eller låta det bero.

Mamma. Det är vad jag är. Levi är snart nio månader, vilket betyder att jag har haft den ärofyllda titeln under lika lång tid. En ansvarsfull befattning som skapar samhörighet med andra mammor och blir till ett outtömligt samtalsämne. Men. Att vara morsa är inte alltid plättlätt. Även om det ofta framstår så. Det är inte alltid sockersött på svävande moln, men vind i håret, ett jollrande barn i famnen och fallande glitter i bakgrunden. Levi är nöjd. Han använder byxblöjor, sover hela nätter och är i princip alltid på glatt humör. Trots att han äter mormos kallops som i verkligheten är tillverkat i Helsingborg, inte har exakta rutiner för sömn och ofta roar sig själv för att jag har saker att göra. Och han får säkert en för liten dos av frisk luft eftersom jag är dålig på att ta mig ut med vagnen. Och ett minimalt intag av D-vitamin. Men. Jag känner mig rätt bra ändå. För ingen är perfekt. Och det är ganska skönt att veta.


Kommentarer
Postat av: Flies

Anna min panna! Du är en stencool toppen morsa! Mår mamma bra mår lilleplutt bra,så brukar jag filosofera. Ibland stämmer det ibland inte....men då får man ta den saken då. Och oroa sig det hinner man göra ändå!

2010-11-03 @ 14:38:13
Postat av: Anonym

Vilket skönt inlägg Anna! Håller helt med föregående inlägg, en glad mamma ger ett glatt barn;)

2010-11-03 @ 19:20:01
Postat av: Linda Bergman

Oj, nu går det så där bra för mig igen;) Det var jag som skrev nyss=)

2010-11-03 @ 19:21:32
Postat av: Cillan

Levi är sällan missnöjd, det är väl viktigast?

2010-11-03 @ 23:18:21
URL: http://cecilia.filosoferar.se
Postat av: Farmor

Anna älskade vän,du är en mammma som en mamma ska vara.Absolut inte hysterisk, som läser i en bok "åh på sidan tre står det osv...Du tar dagen som den kommer och känner av ditt barn hur han är och hu han utvecklas. Jag är sååå glad att få vara farmor till Levi och se hur han utvecklas. Åh så mycket tack att vi får dela hans liv med er och låna honom ibland. Nu rinner det tårar ......av glädje. Älskar er.

2010-11-04 @ 10:22:56
Postat av: Kristin

Härligt inlägg :)

2010-11-04 @ 12:19:51
URL: http://kritsky.blogg.se/
Postat av: Kusin Lotta

Du är så klok, Anna! Underbart inlägg! =)

2010-11-04 @ 17:39:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0