101111

Idag är det en speciell dag. 49 år sedan ett litet flickebarn kom till världen. Min mamma. En levande människa med visioner, drömmar och mål. Med känsla för färg och kombination, smak och stil. Med bruna nyfikna ögon och rapp mun. Som gav svar på tal och hade humör värre än ett lejon i bur. Vars låga brann ut alldeles för tidigt. Nio år har gått sedan sist vi sågs.

Ibland är livet inte rättvist. Man utsätts för prövningar och elände. Igår lyssnade jag på Christer i P3 som avhandlade minnen och saknad av människor man älskar. Morgan sa Den här tomheten och saknaden har gått över i en märklig form av tacksamhet. Jag håller med. Sorgen ändrar skepnad och övergår till ljusa glada stunder. Fina minnen. Tyvärr blir vissa mer suddiga med tiden. Jag kommer inte ihåg mammas röst eller hur hon sa mitt namn. Jag kommer inte ihåg vad hon har lagat för mat. Men jag kommer ihåg hennes ögonbryn och händer. Hennes fantastiska chokladtårta och kolasås. Men det spelar ingen roll. För det är känslan och upplevelsen av olika ögonblick som värmer mitt hjärta mest.  

And if you want to cry, I am here to dry your eyes. And in no time, you'll be fine.


Kommentarer
Postat av: Marie

Ja det är sannerligen orättvist...jag hoppas och tror att alla får mötas igen en dag, det hjälper en i de stunder saknaden är stor efter dom man mist. Kram

2010-11-11 @ 13:10:08
URL: http://lappurlivet
Postat av: Ulrike

Anna. Jag tror du är en kopia av dig mor. Kram på dig och ha en underbar tur till Storstaden.

2010-11-11 @ 14:16:16
Postat av: Adela

Fina ord du skriver om din och dina syskons mor.Att sorgen känns tung många stunder men då är det bra att plocka fram dem ljusa minnena. Hoppas att du och dina väninnor får en mycket trevlig helg.Kram

2010-11-11 @ 15:17:57
Postat av: Svägerskan

Fina Anna. Kram på dig!

2010-11-11 @ 17:15:38
URL: http://nanahope.blogg.se/
Postat av: elle

Jag förstår vad du måste sakna Britta, jag gör det oxå. kan ibland fast det gått så lång tid tänka att jag ska ringa henne. saknar våra långa telefon samtal där vi avhandlade allt från er barn till vad som skulle inhandlas på Ikea nästa gång.

Hon var verkligen en tjej man alltid blev så glad av att vara med och med ett stort varmt hjärta.Hennes glada skratt och pliriga ögon. Hon var en av mina allra bästa vänner. Du är så lik henne, tänkte på det i somras, att atmosfären runt dig är som det var Britta.

Om ni kommer hit nån gång ska du få se videofilmer sen ni var här så du kan få höra hennes röst igen.

Kramar/Elle

2010-11-11 @ 23:30:32
Postat av: Anna

Elle! Nu sitter jag med tårarna i gröttallriken. Så fint skrivet! Tack! Kram!

2010-11-12 @ 07:15:00
URL: http://attiotrenollettnollfem.blogg.se/
Postat av: Kusin Lotta

Håller med! Sitter åxå här med tårar i ögonen...

2010-11-12 @ 21:54:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0