100220

Radiotjänst. Det må vara ett märkligt påfund. Helt ärligt kan jag verkligen inte förstå varför man ska betala en TV-avgift. Det är väl bara att baka in någon milliprocent i skatten och så är saken biff. Men nej. Istället kommer någon nisse på att i Kiruna, ja, i Kiruna, där snön viner sommar som vinter, där ska vi stationera en central som har koll på alla svennars TV-innehav. Idioti. Det förstår väl vem som helst, att kan du undgå att betala en avgift genom att svara nej på en fråga så gör du det. I de flesta fall.

För några år sedan blev jag uppring av en stackare från Radiotjänst. Som den goda människa jag är, hade jag inte mage att ljuga och neka till att vi hade en TV i hushållet. Tyckte så synd om kraken som ringde och tänkte att det kan väl inte finnas något annat yrke där man blir ljugen rakt upp i ansiktet gång på gång. Varje dag. Jag ville inte höja statistiken. Så jag svarade ärligt att vi faktiskt hade en TV. Skulle jag inte ha gjort. Johan blev rosenrasande och ringde upp dagen därpå och berättade att vår TV gått sönder. Men. Sedan några år tillbaka betalar vi faktiskt TV-avgift till skitfirman i Kiruna. Hur det kom sig kommer jag faktiskt inte ihåg. Men laglydigt sätts en summa in till världens onödigaste påfund varje kvartal. Dock har det slagit mig, de senaste dagarna. Att det är sjukt skönt att slippa reklam stup i kvarten och att OS faktiskt gör att TV-avgiften känns befogad. Vuxet, eller hur?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0