091030

Klurar på lite namn eftersom faktum är att Kruts ankomst närmar sig med stora steg. Fortfarande är det visserligen flera veckor kvar, men faktiskt bara 12. Om nu Krut behagar se världens ljus på exakt utsatt dag. Vilket jag starkt betvivlar. Så alltså kan det ske redan i övermorgon eller om 14 veckor. Och vem vill inte vara förberedd när ett underverk ska anlända? Jag vill. Här är några favoriter:

Elof (aka Stenvalls Trä AB), efter morfars bror. Betyder evigt liv. Vem vill inte har evigt liv? Kuriosa är att Johan ibland kallas för Elofsson, vilket gör namnet lite intressant. Känns lite vinnarskalle och skidåkning. Bra kombination.

Knut, efter Knut Knutsson i Antikrundan. Betyder den käcke eller den frimodige. Kunganamn. Knut är det närmaste Krut jag kan hitta och frimodighet är en ytterst härlig egenskap. Som fantast av kungahuset skulle det heller inte sitta fel med lite blått blod i familjen.

Ivar, efter min farfar. Betyder stridspilbåge av idegransträ och krigare. Hmm... En betydelse som känns ljummen och nästan påhittad, men ett namn med lite tyngd. Bullerbyaktigt, helt enkelt, och en känsla av ordning och samvete.

Signe, efter mammas faster. Betyder ny och seger och den välsignade. Fint, fint, fint! Synd bara att Johan förknippar namnet med lågprisvarumärket Signum som saluförs på Konsum. Själv tänker jag på faster Signes glasögonbågar av plast och hennes stora lantkök i Selsborg.

Lilly, efter min farmor. Kan komma från det engelska ordet för lilja, som symboliserar oskuld och renhet. Min farmor var en mycket liten glasögonburen kvinna med gott hjärta och stor tro på Gud. Farmor kokade palt av högsta kvalitet. Helt enkelt en god förebild.

Britta, efter min mamma. Betyder den höga. Trist betydelse. Dock vill jag att mamma ska finnas med på ett hörn in i nästa generation, även om hon nu är i himlen. Så Britta i andranamn blir det med säkerhet, om det nu är en liten tös. Påminner mig om ordning och reda och att man måste ta vara på och uppleva livet här och nu.

Ruth, efter Rut i Bibeln. Osäker betydelse, ex vänskap, medkänsla och herdinna. ... För jag vill gå dit du går och bo där du bor. Ditt folk ska vara mitt folk, och din Gud ska vara min Gud. Rut 1:16. Den kvinnliga varianten av Krut.

Utöver dessa finns det en hel drös med fina namn, några av dem ej skrivna här. Tre namn tycker jag att vårt barn ska ha. Då blir det liksom bra klang. Nå?


Kommentarer
Postat av: Frida

"Ruth, efter Rut i Bibeln. Osäker betydelse, ex vänskap, medkänsla och herdinna. ... För jag vill gå dit du går och bo där du bor. Ditt folk ska vara mitt folk, och din Gud ska vara min Gud. Rut 1:16. Den kvinnliga varianten av Krut."



Klockrent. Mammaarvet; vänskap och medkänsla. Det är ju dig själv du beskriver där, Anna. Jag röstar på Ruth, ni får äran att själva avgöra om det blir tilltals- eller mellannnamn.



Svea eller Siri tycker jag är gulligt på en tjej, kanske har jag dålig fantasi eller så har jag grunnat för lite, men pojknamnen duggar inte tätt här på Ängsvägen 30.



Tack för komplimangen. Jag gillar smör ;-)

Kikar förbi någon dag när energin infinner sig.



Kramar till er alla tre!

2009-10-30 @ 21:10:57
URL: http://fridasandman.blogg.se/
Postat av: Marie

Du Anna har alltid sagt sedan barnsben att din dotter ska heta Lilly. Jag har svårt att acceptera något annat på din tös:) Men pojknamn, hmm Knut tycke rjag är enormt gulligt, kan inte finnas en elak människa i hela världen med det namnet! Eller Elof, det är också rejält:)

2009-10-30 @ 22:26:58
URL: http://lappurlivet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0