090528

Nyss hemkommen efter konsert med Accént och Storbandet. Fantastiskt duktiga! Jag är hur imponerad som helst!

Tragiskt att kommunen vill lägga ner Musikskolan. Förstår inte rikigt logiken eftersom åtgärden faktiskt bara sparar ca 1,5 miljoner.1,5 miljoner kr är inte ens en vidare stor summa i kommunala sammanhang. Estetiska programmet med inriktning musik är hyfsat nytt på Älvsbyns Gymnasium. Programmet förutsätter naturligtvis att eleverna ska ha möjlighet att medverkar i ex olika ensembler, band, körer. Vore det då särskilt smart att lägga ner hela Musikskolan? Skulle inte tro det. Finns i så fall ingen som helst anledning att läsa musik på gymnasiet i Älvsbyn om kommunen inte har resurser för utövandet av intresset. Undra hur det skulle låta om kommunen inte hade pengar nog att fixa is i ishallen eller hålla efter fotbollsplanen? Förmodligen livat.

Det är viktigt att ta vara på elevernas intressen och talanger. Intresse finns inom musik. Talang finns inom musik. Nix, kommunen måste tänka om, göra konsekvensanalys, både ekonomisk och kulturell. Besparingen som måste göras kan faktiskt tas från något annat. Pengar finns alltid.

Jag känner att jag blir het.

Efter konserten gav jag ett förslag till en av musiklärarna. Jag tycker att de ska samla ihop Storbandet, Brasset och andra musikgrupper som Musikskolan leder. Ställa upp utanför kommunhuset och spela en riktigt rivig bit. Som ex introt till Rocky-filmerna. Dessutom kontakta media och göra en stor grej av det hela. Bäst vore såklart om demonstrationen kunde göras inne i entrén så det ekar i hela tegelbyggnaden. Ibland behöver man skaka om. Bokstavligt talat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0