091226

Så var julen över. Nästan. Självaste julafton blev en mycket lyckad tillställning med alla mina förväntningar inbakade. Barrig gran, tända ljus i den öppna spisen, ett långt långbord, fantastisk julmat och trevliga människor. Och julklappar, trots att det inte skulle bli så mycket av den varan i år.

Hypersöta Maja och Sigge charmade alla. Och inte minst charmade Maja Sigge med sitt höga skrik som gjorde att han fick tårar i ögonen. Stackars liten. Pappas rökta rådjurskött charmade mig mest av all mat, tätt följd av sillsalladen och Lisas mormors köttbullar. Och efterrätten med en massa glass, bär och Gunillas chokladsås. Mums. Mätt som en bäver och trött efter en hel dags aktivitet, begav vi oss hemåt och svängde förbi mammas grav för att tända ett ljus, innan vi utslagna somnade i soffan till en 90-talskassiker.

Juldagens sov vi som stockar och masade oss upp för att styra kosan mot Pilträsk. Stugan var överbelamrad av julklappar, papper och kartonger så vi drog vidare till Assar och Adela där vi fikade minst sju sorters kakor. Middag blev det också, lite häng sofforna och avslutningsvis, fika igen hos Leif och Agneta. Mitt fikaintag juldagen 2009 kommer att gå till historien. Gah.

Väl hemma i civilisationen hamnade vi hos Emil och Maria där det vankades utgång. Träffade en och annan människa som jag inte sett på länge, vilket alltid är trevligt. Även denna kväll avslutades med en 90-talsrulle, episod två.

Dagens planer är få. Det gillar jag. Ska ringa och tacka för min klappar, återkommer kring dem senare. Krut verkar gilla julen, gjorde just en fristående handvolt och high-fivade med moderkakan. En vinnarskalle redan nu.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0